تحلیل فاندامنتال چیست؛ این نوع از تحلیل چه مزایا و معایبی دارد؟
نوشته شده توسط : علیرضا

چگونه خواهد بود؟ تحلیل فاندامنتال یکی از راه­‌های موثر تحلیل و پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین در آینده است.

تحلیل فاندامنتال بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال چیست؟

تحلیل فاندامنتال روش تجزیه و تحلیل از بالا به پایین است که سعی می‌کند از طریق ارزیابی ارزش یک دارایی با توجه به عوامل اقتصادی و اجتماعی مؤثر بر این دارایی، ارزش آن را محاسبه کند.

پایه گذار تحلیل فاندامنتال بنجامین گراهام است. او یکی از مدیران بزرگ سرمایه‌گذاری، اقتصاد‌دان معروف و یکی از فعالان حوزه بورس ایالت متحده آمریکاست. طبق نظر بنجامین گراهام، در تحلیل فاندامنتال ارزش درونی اوراق بهادار، عوامل زیادی مانند ضرایب قیمت‌­ها، درآمد و پرداختی‌­های شرکت و غیره مورد توجه قرار می‌گیرد.

واضح است که دنیای ارزهای دیجیتال کاملاً متفاوت از دارایی‌های سنتی نظیر سهام است، چرا که در تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال، عملاً معیارهای سنتی برای ارزش‌گذاری داخلی وجود ندارد. از این رو، تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال حتی برای بسیاری از تحلیل‌گران حرفه ­ای نیز کاری بسیار دشوار است.

اما یک تحلیل تخصصی می‌­تواند اطلاعات دقیقی در مورد بهترین زمان خرید بیت‌کوین، قیمت بیت‌کوین در آینده و در مورد این که به جز بیت‌کوین، کدام ارز برای خرید و فروش مناسب است را در اختیار تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران قرار دهد.

بیشتر بخوانید: PayPal و Venmo به بازار بیت کوین و ارز دیجیتال ورود می کنند!related_content

تحلیل فاندامنتال نیازمند کسب دانش برای آگاهی از عوامل موثر بر قیمت بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال در بلند مدت است. پس از جمع آوری اطلاعات و تحلیل آن­ها، می ­توان چشم‌اندازی از آینده ارزهای دیجیتال به دست آورد.

چه عواملی باید در تحلیل فاندامنتال در نظر گرفته شود؟

همانطور که اشاره شد، تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال نیاز به انجام مطالعات عمیق در این حوزه دارد. یک سرمایه‌گذار باهوش ارزهای دیجیتال باید به اندازه کافی در زمینه بازی با ارقام سنگین متبحر باشد و در فرآیند سرمایه‌گذاری همواره دقت عمل داشته باشد تا یاد بگیرد چگونه سرمایه‌گذاری کند. در اینجا این سوال مطرح می‌شود که عوامل موثر در تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال چیست؟

همانطور که اشاره شد، تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال نیاز به انجام مطالعات عمیق در این حوزه دارد. یک سرمایه‌گذار باهوش ارزهای دیجیتال باید به اندازه کافی در زمینه بازی با ارقام سنگین متبحر باشد و در فرآیند سرمایه‌گذاری همواره دقت عمل داشته باشد تا یاد بگیرد چگونه سرمایه‌گذاری کند. در اینجا این سوال مطرح می‌شود که عوامل موثر در تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال چیست؟

در ادامه، به معرفی برخی از این عوامل موثر می ­پردازیم:

1- ارزش بازار

اگر بخواهیم ارزش بازار را به صورت ساده بیان کنیم، عبارت است از:

  • تعداد سهام یا دارایی یک شرکت ضرب در قیمت هر واحد از سهام یا دارایی

به عنوان مثال اگر قیمت بیت‌کوین (هر واحد) 8,351.24 دلار باشد و تعداد بیت‌کوین‌­های در گردش 18,180,300 میلیون باشد، برای محاسبه ارزش بازار بیت‌کوین کافی است قیمت هر واحد از بیت‌کوین را در تعداد بیت کوین‌های در گردش ضرب کنیم که می‌شود 151828048572 و یا تقریبا 151  میلیون دلار.

ارزش بازار در واقع یک فاکتور بسیار مهم برای سرمایه‌گذاران است تا کل سرمایه موجود آن ارز در بازار ارزهای دیجیتال را تعیین کنند و بتوانند در مورد سرمایه‌گذاری تصمیم عاقلانه‌­ای بگیرند. هر چقدر مقدار ارزش بازار یک ارز بالا باشد، نشان دهنده پایین بودن ریسک سرمایه‌گذاری است.

توجه به این نکته ضروری است که ارزش بازار تنها یکی از عوامل موثر بر تحلیل وضعیت بازار و یا قیمت بیت‌کوین در آینده است. برای ارزیابی دقیق، در نظر گرفتن تمام عوامل موثر در تحلیل فاندامنتال ضروری است.

2- بررسی موجودی کوین

آیا تا به حال برای شما این سوال پیش آمده است که برخی افراد چرا به جای خرید و فروش ارزهای دیجیتال اقدام به حفظ آن می‌کنند؟ یکی از راهکارها برای کنترل تورم، عرضه تنها 21 میلیون بیت‌کوین در بازار بود که در حال حاضر 18 میلیون بیت‌کوین استخراج شده است.

بیشتر بخوانید: هاوینگ بیت کوین، راهنمایی برای افراد تازه کارrelated_content

طبق قانون عرضه و تقاضا، عرضه کم و تقاضای زیاد باعث افزایش قیمت بیت‌کوین در آینده خواهد شد. از این رو، یکی از عوامل مهم که در تحلیل فاندامنتال باید به آن دقت کرد، موجودی کوین است.

3- حجم معاملات

یکی از عوامل بسیار مهم در تحلیل فاندامنتال در بازار بورس، حجم معاملات است. اما جالب است که بدانید حجم معاملات یکی از پارامترهای مهم در سنجش میزان محبوبیت یک ارز دیجیتال نیز است. حجم معاملات در بازار ارز دیجیتال عبارتند از:

  • میزان ارز دیجیتال معامله شده در بازه زمانی مشخص

حجم معاملات بالای یک ارز دیجیتال نشان دهنده این است که میزان تقاضای آن ارز زیاد است. برخی از افراد مبتدی ممکن است تنها به حجم مبادلات یک ارز دیجیتال در یک روز توجه کنند، درحالی که حجم مبادلات روزانه می­ تواند تحت تاثیر یک خبر یا شایعه تغییر ناگهانی داشته باشد. از این رو، بهتر است در تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال، حجم معاملات در یک ماه مورد بررسی قرار بگیرد.

4- نرخ بازگشت سرمایه

بازده سرمایه‌گذاری یا نرخ بازگشت سرمایه یک ارز دیجیتال به عبارت ساده یعنی:

  • میزان سود دریافتی به ازای هر یک تومان سرمایه‌گذاری

محاسبه نرخ بازگشت سرمایه به سرمایه‌گذارن برای ارزیابی عملکرد ارز دیجیتال کمک شایانی می‌کند. به عنوان مثال، قیمت بیت‌کوین در ابتدای راه اندازی 135 دلار بوده است. در زمان نگارش این مقاله در تاریخ 28 ژوئن 2020، هر واحد از بیت کوین با قیمت 9100 دلار با احتساب نرخ دلار 20000 تومان معادل 182 میلیون تومان معامله می شود. نرخ بازگشت سرمایه بیت‌کوین به صورت زیر محاسبه میشود:

6640%=135/ (9100-135)

5- هزینه لازم برای استخراج ارز دیجیتال

یکی از عوامل موثر در تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال، محاسبه مقدار هزینه لازم برای استخراخ آن ارز است. زیرا در صورتی که استخراج یک ارز دیجیتال نسبت به قیمت آن بسیار پر هزینه باشد، ماینرها تمایلی به استخراج آن ارز نخواهند داشت. در نتیجه، با توجه به کاهش مقدار استخراج، قیمت ارز سیر نزولی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: ماینینگ بیت کوین چگونه عمل می‌کند؟related_content

بنابراین، یکی از عوامل موثر در تحلیل فاندامنتال که باید توسط ماینرها در نظر گرفته شود، مقایسه قیمت ارز دیجیتال با مقدار هزینه ای است که باید برای استخراج آن صرف کنند. متاسفانه برخی از سرمایه‌گذارن مبتدی بدون توجه به این موضوع دچار خسارات زیادی می‌شوند.

6- آینده ارز

با توجه به محبوبیت ارزهای دیجیتال در سال‌­های اخیر پروژه‌های بسیار زیادی در حوزه ارز دیجیتال راه‌اندازی شده است. اما پس از بررسی و تحلیل اطلاعات به دست آمده، مشخص می‌شود که اغلب آن­ها دارای نقشه راه مشخصی نیستند و چشم انداز واضحی از خود به سرمایه‌گذاران ارائه نمی­ دهند.

توصیه می‌کنیم قبل از ورود به بازار خرید و فروش ارز دیجیتال موردنظر، در مورد برنامه کلی پروژه تحقیقات لازم را انجام دهید. در صورتی که در این زمینه از دانش کافی برخوردار نیستید، می‌­توانید از افراد متخصص کمک بگیرید.

مزایا و معایب تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال

سرمایه‌گذاران بسیار زیادی در سراسر جهان از تحلیل فاندامنتال برای ارزیابی ارزهای دیجیتال و یا تخمین قیمت بیت‌کوین کمک می‌گیرند اما در مقابل برخی نیز هستند که از روش ­های دیگر برای بررسی وضعیت بازار استفاده می­ کنند.

سرمایه‌گذاران بسیار زیادی در سراسر جهان از تحلیل فاندامنتال برای ارزیابی ارزهای دیجیتال و یا تخمین قیمت بیت‌کوین کمک می‌گیرند اما در مقابل برخی نیز هستند که از روش ­های دیگر برای بررسی وضعیت بازار استفاده می­ کنند.

آن چه که مشخص است این است که تحلیل بنیادی یا فاندامنتال نیز مانند روش­‌های دیگر دارای مزایا و معایبی است که در ادامه برخی از آن ها را برای شما لیست کرده ­ایم:

مزایای تحلیل فاندامنتال

  1. در فهم و درک کلی بازار ارز دیجیتال به ویژه تخمین قیمت بیت‌کوین بسیار موثر است.
  2. تحلیل فاندامنتال یکی از روش ­های محبوب تحلیل برای سرمایه‌­گذاری­ بلند مدت در حوزه ارزهای دیجیتال است.
  3. عوامل موثر برای پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال در تحلیل فاندامنتال در نظر گرفته می­‌شود.

معایب تحلیل فاندامنتال

  1. سرمایه‌گذار برای درک درست از وضعیت بازار باید از تمام فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال با خبر باشد. این امر، مستلزم تحقیق و مطالعه زیاد است.
  2. امکان برداشت اشتباه از برخی عوامل موثر در تحلیل فاندامنتال وجود دارد.
  3. تحلیل فاندامنتال زمان بر است. با توجه به اینکه این تحلیل به بررسی همه جانبه عوامل مختلف نیاز دارد، مستلزم صبر و حوصله بسیار است.

نحوه عملکرد تحلیل فاندامنتال

قیمت بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال به دنبال اخبار، رویدادها و حتی شایعات می­‌تواند تغییر کند. بخش عمده‌­ای از نوسانات ارز دیجیتال که طی چند سال شاهد آن بودیم، به دلیل احساساتی شدن برخی سرمایه‌گذران اتفاق افتاده است.

بنابراین، بسیار ضروری است که در صورت عدم داشتن تجربه کافی در تحلیل فاندامنتال، از نظرات افراد با تجربه برای پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین بهره‌مند شوید تا بتوانید بهترین تصمیم را اتخاذ کنید.

اگر تصمیم گرفته‌­­اید به سراغ تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال بروید، حتماً موارد زیر را که نقش اساسی در تعیین قیمت بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال دارند را مورد توجه قرار دهید:

  • نحوه عرضه و استخراج ارزهای دیجیتال در طولانی مدت
  • میزان تقاضا برای ارز دیجیتال
  • وضعیت کنونی بازار

صحبت پایانی

تحلیل فاندامنتال کار بسیار سختی نیست اما نیازمند گردآوری اطلاعات صحیح و تحلیل است. اگر به دنبال پیدا کردن بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری هستید، تحلیل فاندامنتال یک روش بسیار مطمئن برای بررسی وضعیت بازار است. با توجه به این که در حال حاضر بیش از 2 هزار ارز دیجیتال در جهان وجود دارد، قطعاً تحلیل فاندامنتال می‌تواند برای انتخاب مناسب ارز دیجیتال جهت سرمایه‌گذاری، بسیار موثر باشد.





:: برچسب‌ها: تحلیل فاندامنتال ,
:: بازدید از این مطلب : 43
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: